Blog latest news and updates

small-business-website.jpg

Hebben kleine bedrijven een eigen website nodig?

Het is zaterdagavond en je bent op zoek naar een lokaal restaurant om daar te gaan dineren. Het eerste wat je doet is het internet op gaan en namen van lokale restaurants opzoeken. Het tweede wat je doet is hun websites bekijken. Echter, als een lokaal restaurant geen eigen website heeft, schrijf je zo’n bedrijf eigenlijk direct af. Met het internet als zijnde een sterke speler in alle sectoren moeten kleine ondernemingen zeker hun eigen website hebben. Dit zorgt ervoor dat zij beter zichtbaar zijn op het internet en hierdoor maken zij beter kans om zichzelf goed op te stellen tegenover hun grote broers en zussen.

Het online marketing forum Yodl heeft onderzoek gedaan naar de aanwezigheid van websites bij MKB bedrijven en uit het onderzoek bleek dat 52% van de Midden- en Kleinbedrijven in Amerika geen website heeft en 56% checkt nooit de resultaten van hun marketingactiviteiten. Maar 1 uit 10 MKB-eigenaren weet met sociale media om te gaan en hoe men online marketing gebruikt om zijn product te promoten. Veel mensen denken dat de impact van kleine bedrijven niet zo groot is, maar feit is dat de MKB-ers in Amerika verantwoordelijk zijn voor 54% van alle verkopen in Amerika in één jaar en ze verzorgen ook 55% van alle banen en 56% van alle nieuwe banen. Je zult zeggen dat MKB-ers een online strategie zouden hebben om op die manier hun product en bedrijf te verbeteren, maar veel van hen gebruiken nooit de – vaak gratis – technologie dat te allen tijde verkrijgbaar is.

In een maatschappij waar mensen vaker online zijn dan offline is het dodelijk voor een bedrijf om geen website te hebben. Een van de hoofdredenen is dat je te allen tijde bereikbaar moet zijn voor iedereen. Op deze manier kunnen gebruikers en mogelijke klanten je website, inclusief producten/services op ieder moment bereiken, wanneer ze maar willen. Het belangrijkste karakterpunt is dat je een professionele, duidelijke website nodig hebt die makkelijk gevonden kan worden. In sommige gevallen kan een website zelfs functioneren als een receptionist die 24/7 online is, bijvoorbeeld met de aanwezigheid van een ‘booking tool’ op de website.

Aan het eind van de 20e eeuw en het begin van de 21e was het zogeheten informatietijdperk op zijn hoogtepunt. Mensen wenden steeds meer aan het feit dat zij alle informatie op alle momenten kunnen bereiken, maar op hetzelfde moment verwachten ze ook dat deze informatie dan ook daadwerkelijk beschikbaar is. Op het moment dat je geen website hebt, ben je simpelweg een spook op het internet. Mensen zien dwars door je heen, wat betekent dat als zij op zoek zijn naar specifieke informatie (voor een specifiek product) en ze jou niet vinden, ze niet weten dat je bestaat. Daarnaast is het zo dat als je een website hebt, je niet alleen meer kunt verkopen aan lokale en bestaande klanten, maar je kunt ook op zoek gaan naar nieuwe klanten. Mensen zullen dan zelf kunnen beslissen wanneer ze jouw site willen bezoeken en wanneer ze iets willen kopen (in het geval dat je een webshop hebt).
Tevens is het zo dat wanneer je geen website hebt, je de concurrent ruim baan geeft om zichzelf te ontwikkelen en nieuwe klanten kan werven (die jouw klanten hadden kunnen zijn, want misschien zouden ze wel de voorkeur hebben gegeven aan jouw producten/diensten). Dit zijn allemaal kansen die beschikbaar zijn om je bedrijf alsmaar meer te verbeteren.

Sommige bedrijven verkopen geen producten/diensten online en daarom hebben ze geen websbite. Echter, zelfs als je geen producten online verkoopt kun je nog steeds je producten/diensten online presenteren, op je eigen website, zodat mensen weten dat jij die specifieke producten/diensten aanbied. Als je dit niet doet, zullen mogelijke klanten niet weten wat jij verkoopt en zullen ze automatisch naar een ander bedrijf gaan. Hetzelfde geldt voor MKB-ers die klanten hebben die niet veel online zijn. Echter, deze MKB-ers vergeten op zo’n moment compleet alle mogelijke klanten die jou simpelweg niet kunnen vinden, omdat je geen website hebt. Ook zeggen veel bedrijven dat hun producten/diensten niet (makkelijk) online verkocht kunnen worden. Dit argument is tegenwoordig haast niet meer van kracht, aangezien er zelfs privéjets, natuurlijk gas, etc. online wordt verkocht. Het hangt dus compleet af van je marketingstrategie of je jouw product of dienst online kunt verkopen of niet.

Veel MBK-ers hebben geen website, omdat zij simpelweg niet weten hoe ze die moeten maken, hoe ze inhoud creëren, hoe ze moeten omgaan met online marketing en welke stappen ondernomen moeten worden. Feit is echter dat er veel (lokale) bedrijven zijn die gespecialiseerd zijn in het bouwen van websites, het schrijven van inhoud en het interpreteren van de resultaten van marketing activiteiten. Zij kunnen je hierbij helpen. Ook klagen MKB-ers dat SEO (Search Engine Optimization) heel moeilijk uitvoerbaar is en tevens lastig is te implementeren. Echter, het is niet moeilijk om te bedenken welke zoekwoorden mensen zullen gebruiken als zij bijvoorbeeld op zoek zijn naar een nieuwe wasmachine. In de huidige samenleving zullen mensen vaker online zijn dan offline en het is waarschijnlijker dat een persoon iets online zal opzoeken dan advies te vragen aan een ander.

Een ander argument is dat de aanwezigheid van een website de bezoekers/klanten tevens een kans geeft om online reviews (ervaringen) te schrijven. Deze reviews kunnen vervolgens bij een MKB-er gebruikt worden om diens producten/diensten te verbeteren. Yodle heeft ook hiernaar onderzoek gedaan. Hun onderzoek ‘Small Business and Online Review Survey’ laat zien dat maar de helft van alle MKB-ers denkt dat online reviews belangrijk zijn.

MKB-ers zeggen dat zij geen geld hebben voor een eigen website. Echter, de kosten van een website kunnen onder de €150 per maand zijn (soms zelfs nog minder). Het hebben van een eigen website zal veel geld besparen, omdat bijvoorbeeld een advertentie in de krant veel meer geld kost en vaak maar voor 1 dag zichtbaar is. Het scheelt je ook veel tijd en tijd maakt nu eenmaal geld. Als je een website hebt met daarop vermeldt alle belangrijke informatie van je bedrijf, je producten/diensten, mogelijk zelfs opkomende evenementen, zul je minder tijd kwijt zijn aan het beantwoorden van mails, het creëren van brochures en het beantwoorden van de telefoon van mensen die vragen naar informatie over jouw bedrijf.

Veel kleine bedrijven hebben geen website en dit zorgt ervoor dat veel van hen niet eens weten wat zij missen als we het hebben over mogelijke klanten die deze kleine bedrijven niet eens kunnen vinden. De maatschappij veranderd en mensen lijken vaker online te zijn dan offline. Ook geef je jouw concurrenten ruim baan om hun eigen website te creëren en daardoor steeds meer klanten te verwerven, terwijl deze klanten ook jouw nieuwe klanten hadden kunnen zijn. Als een klein bedrijf geen eigen website heeft mist het nieuwe mogelijkheden, nieuwe klanten, marktaandeel, naamsbekendheid en de waarde van online reviews van klanten.

Add your comment